Spotkanie europejskich nadawców na forum Młode Horyzonty Industry
1 października przedstawiciele europejskich nadawców telewizyjnych spotkają się w Warszawie, by porozmawiać o kondycji mediów tradycyjnych oraz o nowym podejściu do tworzenia mediów publicznych w czasach, w których wśród odbiorców królują platformy takie jak YouTube i TikTok.
Spotkanie odbędzie się podczas międzynarodowego forum koprodukcyjnego Młode Horyzonty Industry (ang. Young Horizons Industry), czyli wydarzenia branżowego towarzyszącego Festiwalowi Młode Horyzonty, organizowanego przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Oprócz Młodych Horyzontów inicjatorem spotkania jest brytyjska organizacja Children’s Media Foundation.
Kolejne spotkania odbędą się w ramach wydarzenia MipJunior w Cannes oraz podczas Children’s Media Conference w Sheffield.
O spotkaniu:
Podczas forum Młode Horyzonty Industry odbędzie się pierwsze branżowe spotkanie nadawców telewizyjnych reprezentujących różne kraje Europy. Spotkanie zainicjowała brytyjska organizacja Children’s Media Foundation, która aktywnie poszukuje nowych sposobów myślenia o mediach publicznych w zmieniającej się rzeczywistości. Dotychczas fundacja ta zorganizowała kilka spotkań z brytyjskimi nadawcami (w tym BBC, ITV, Channel 4, Channel 5, SkyKids), które w lutym 2024 zwieńczyło branżowe wydarzenie Children’s Media Summit zorganizowane w Londynie. Owocem tych działań jest manifest przedstawiający nowe sposoby finansowania i regulowania mediów dla młodych odbiorców. Aktualnie fundacja prowadzi rozmowy na ten temat z brytyjskimi organami rządowymi odpowiedzialnymi za media publiczne.
Spotkanie zamknięte w ramach forum Młode Horyzonty Industry będzie skupione na odbiorcach, którzy w coraz mniejszym zakresie sięgają po treści prezentowane w mediach publicznych, zwracając się przy tym w kierunku platform. Platformy nie są regulowane wobec czego nie promują ani nie finansują treści dostosowanych do wieku odbiorców, misyjnych czy edukacyjnych. Serwisy takie jak YouTube oferują wiele wartościowych propozycji dla młodych odbiorców, jednak równie dużo filmów prezentuje treści szkodliwe, mylące i niskiej jakości. Wobec powyższych fundacja próbuje znaleźć odpowiedź na następujące pytanie: co czeka media publiczne w czasach, gdy młodzi ludzie oglądają filmy przede wszystkim na platformach?
Częścią spotkania będzie przedstawienie wyników analizy doświadczeń różnych regionów pod kątem zmian w zachowaniach odbiorców oraz zastosowanych środków zaradczych w zakresie finansowania treści i regulacji dotyczących platform. Celem tej prezentacji jest poszerzenie zasobów poszczególnych krajów, by mogły radzić sobie z własnymi problemami w tym temacie.
Spotkanie jest częścią serii wydarzeń zaplanowanych przez Children’s Media Foundation, które mają na celu szerzyć świadomość na temat problemów, z jakimi mierzą się dzieci i młodzież oraz nadawcy i producenci oferujący im treści audiowizualne – oraz proponować możliwe rozwiązania tych problemów. Kolejne spotkania odbędą się podczas MipJunior w Cannes i na Children’s Media Conference w Sheffield.
W warszawskim spotkaniu udział wezmą przedstawiciele następujących stacji: VRT, Belgia; Česká Televize, Czechy; NDR, Niemcy; AMC Networks International, Węgry; RTE, Irlandia; LTV, Łotwa; LRT, Litwa; VPRO Kids, Holandia; BNNVara, Holandia; NRK Super, Norwegia; Canal+ Polska, Polska; RTV Slovenija, Słowenia; Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Hiszpania; TRT, Turcja; BBC Children’s 7+, Wielka Brytania.
Greg Childs, dyrektor Children’s Media Foundation, opowiada:
– To spotkanie to bezcenna okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń. Różne kraje przyjmują inne strategie, jeśli chodzi o problem „utraconej publiczności”. Niektóre państwa starają się dofinansowywać produkcje ze środków pochodzących z obciążeń podatkowych, inne tworzą nowe przepisy, które wymagają uwzględniania w produkcjach treści lokalnych, a jeszcze inne starają się wprowadzać treści tworzone przez media publiczne na nowe platformy i rozważają, jak sprawić, by jakościowe treści na istotne kulturowo tematy były widoczne dla młodych ludzi przeglądających YouTube’a czy skrolujących TikToka. Wszyscy musimy zastanowić się, jak budować relacje i dostarczać treści w ramach mediów publicznych w czasach, w których zachodzą tak diametralne zmiany dotyczące zwyczajów związanych z przyswajaniem treści audiowizualnych. Dzieci to zawsze pionierzy zmian – to, co robią dziś, będzie w przyszłości normą. To dlatego należy zająć się tym tematem już teraz. Europejscy nadawcy powinni dzielić się swoimi doświadczeniami, by rządy zwróciły uwagę na problem i podjęły działania, które będą wspierać lokalne treści, oraz pochyliły się nad nowymi kanałami, którymi treści te mogą dotrzeć do najmłodszych obywateli.
Viola Gabrielli, szefowa programowa Młodych Horyzontów Industry, dodaje:
– Forum Młode Horyzonty Industry błyskawicznie stało się wiodącym wydarzeniem branżowym w regionie Europy Środkowej, jeśli chodzi o produkcje dla najmłodszych odbiorców. W ramach forum prezentujemy nabywcom z różnych krajów nowe projekty i wschodzące talenty wśród filmowców, a także wspieramy ich rozwój i realizację. To też wspaniała okazja do pozyskiwania nowych partnerów i możliwości biznesowych.
Młodzi odbiorcy opuszczają tradycyjne media na rzecz platform takich jak YouTube i TikTok, a to rodzi zarówno nowe wyzwania, jak i nowe możliwości dla twórców i nadawców treści.
W obliczu tych wyzwań z radością współorganizujemy spotkanie branżowe we współpracy z Children’s Media Foundation. Przedstawiciele mediów, którzy się na nim zgromadzą, są w pełni świadomi konieczności adaptacji – widać to po szerokim zainteresowaniu tematem i chęci osobistego udziału w dyskusji. Chcemy wspólnie przyjrzeć się niuansom zjawiska migracji widzów oraz temu, w jaki sposób zmiany te wpływają na różne kraje – każdy region odczuwa je w innym stopniu. Chcemy też zadbać o to, by wartościowe i ważne kulturowo treści były widoczne, a nie ginęły pomiędzy materiałami napędzanymi przez algorytmy. Nasze forum to znakomita przestrzeń do rozmów na takie tematy. To dopiero pierwszy krok – ale jestem pewna, że razem znajdziemy sposób na to, by zadbać o długofalowy sukces wartościowych treści w cyfrowej epoce.